Members in Sweden?

Any topics that don't fall into above categories. Please note that your thread may be moved to other discussion boards.
Noren

Members in Sweden?

Postby Noren » Wed Jan 18, 2017 9:00 am

Noticed the UK-thread and that made me curious about how many swedish raise3d owners there are in this forum besides my self?

I'm from Borås. A 45 minute drive from Gothenburg. :)

Unknown.png
Unknown.png (514 Bytes) Viewed 2733 times

lami3d

Re: Members in Sweden?

Postby lami3d » Wed Jan 18, 2017 4:54 pm

maybe zlatan get one ! :D

Noren

Postby Noren » Wed Jan 18, 2017 5:04 pm

lami3d wrote:maybe zlatan get one ! :D

Then I will sell mine. ;)

lami3d

Members in Sweden?

Postby lami3d » Wed Jan 18, 2017 5:12 pm

sorry but i was thinking about zlatan reputation in sweden and i'm not disappointed by your point of view lol
i don't like him too :lol:
sorry again Noren !!

Noren

Postby Noren » Wed Jan 18, 2017 5:18 pm

lami3d wrote:sorry but i was thinking about zlatan reputation in sweden and i'm not disappointed by your point of view lol
i don't like him too :lol:
sorry again Noren !!

Haha. No problem. Not all of us are soccer fans. :).

I have been to half a match one time. ;)

Raess

Postby Raess » Mon Jan 08, 2018 11:32 pm

Japp här är en. Bor i Hjo, drygt 1,5 timme från Borås. :)
Follow the construction of the Valify robot lawnmower [http://valify.se]

Bondtech

Postby Bondtech » Sun Mar 04, 2018 12:44 pm

Jag bor i Värnamo (Bondtech AB)

simon_srp

Postby simon_srp » Thu Sep 13, 2018 11:52 am

Jag bor i Malmö men 3D skrivaren sköts på jobbet i Svedala som ligger 2 mil utanför Malmö.

Vi har nyligen införskaffat oss en Raise3D Pro2 Plus.

KHallström

Postby KHallström » Thu Oct 11, 2018 6:21 pm

Här är en till från Sverige! Vi köpte nyligen vår första 3D-skrivare till jobbet (Lidköping) och det blev en Raise3D Pro2. Det är ju helt klart en häftigare och rejälare maskin än CR-10:an jag har hemma men än så länge har Pro2:an inte imponerat jättemycket om man tittar på utskriftskvalitet. Dock har jag/vi inte experimenterat jättemycket med inställningarna än så länge.. Finns det några inställningar som är "dåligt" inställda från början när man väljer Pro2 i IdeaMaker, som man bör justera direkt?

simon_srp

Postby simon_srp » Fri Dec 21, 2018 7:57 am

Vi har ingen tidigare erfarenhet av 3D skrivare så jag kan tyvärr inte säga något om det.
Har haft en del strul med vår skrivare. Axelkopplingar som inte satt åtskruvade och saknade varsin set-skruv. Detta ledde till en del smygande problem och tillsist ett haveri.

Nu är vi igång och kör igen. Än så länge kör vi på standardinställningar för att "hitta rätt" innan vi provar oss ut på ny okänd mark.

Just nu provar vi även att skriva ut i Prima Select PLA Pro. En variant av PLA som du efteråt kan ythärda i en vanlig ugn för bättre egenskaper och med minimalt krymp.
Jag provade att härda en detalj. Men några av ytterlagrena har inte smällt ihop på flera ställen runt om detaljen vilket ledde till att det blev bubbligt överallt. Dessutom slog sig vår detalj och blev skev.

Utöver det så är fördelen med PLA Pro att den ska skrivas med 120mm/s, så skrivtiderna minskar vilket är bra om man ska skriva ut mycket och hela tiden (som vi vill :) ). Min känsla är att den också verkar den bli lite känsligare för underextrusion om det blir för mycket friktion på tråden.

Höj upp kåpan också. Annars ligger guide-rören emot och skaver. Dessutom när den skriver i ytterkanten så blir trycket mot kåpan så stor att guide-rören har vikt sig för oss och nypt till tråden. Detta ledde till att tråden drogs av och utskriften fick avbrytas eftersom den fortsatte skriva utan tråd (tråden gick alltså av över sensorn)

Sunshine

Postby Sunshine » Fri Jan 11, 2019 7:42 am

Hej!

Vi införskaffade en pro2a till vårt kontor i höstas, sjukt stabil maskin! Vi hade en ultimaker 2a innan men jag kände att vi behövde ha något mer rejält ;).

Har skrivit ut med pla, petg och pva än så länge.

PLA från Raise är det jag kört hittills och den var väldigt bra optimerad, vet inte hur det blir när jag byter till Prima PLA istället. Förhoppningsis behåller den samma kvalité!

simon_srp

Postby simon_srp » Tue May 07, 2019 7:44 am

Vi har kört med primas PLA. Det fungerar bra, vi har lite problem med underextrusion, men vad det exakt beror på vet vi inte ännu. Vi har helt enkelt testat och kört maskinen för lite pga. olika tekniska problem.

Vi har även kört deras PLA PRO. Detta tror jag vi kommer köra allt mindre med. Fördelen är att skrivtiden minskas väldigt mycket eftersom skrivhastigheten är betydligt högre. Men vi fick mycket problem med utskrifterna. t.ex. mycket underextrusion, shells som inte smälte ihop m.m.

När vi sedan provade att värmebehandla ett objekt vi skrev ut så drog den sig och blev helt skev pga. objektets olika tjocklekar och dessutom bubblade sig ytorna där skalet inte smällt ihop ordentligt.

Sunshine, vart har ni ert kontor? Vet ni någon som har support på skrivare i södra Sverige, gärna nära Malmö?
Vi är ute efter någon som kan skruva på maskinen om det skulle behövas bytas reservdelar eller om vi har bekymmer så någon som kan komma ut på plats för att supportera.

Sunshine

Postby Sunshine » Fri May 10, 2019 10:42 am

Hej Simon,

Kör ni med PLA när det händer? det har förmodligen med att värmeavledningen på Raise3D är väldigt dålig. Värmen går från hot enden till plasten som expanderar/mjuknar på väg till nozzlen. Plasten fastnar och skriver inte ut alls eller väldigt dåligt.

Kan ge dig lite tips som jag håller på med:
1. Kylflänsar till stegmotorerna
2. Ta bort locket
3. I inställningarna på skrivaren, sätt stegmotorerna till Low current mode, finns instruktioner på hemsidan hur man gör.
4. Ha en fläkt som blåser på toppen printhuvudet, kanske en bordsfläkt, tänk bara på att inte blåsa rakt ner på byggplattan.
5. Byta material, kanske till ABS eller PETG då de tåler lite högre värme
6. Minska retraction distance
7. Minska retraction speed
8. Höj temperaturen i hot enden
9. Ha skrivardörren öppen
10. Höj lagerhöjden och printhastigheten

Jag funderar själv på att byta ut hot end systemet till en mosquito hot end, finns en annan användare här som gjort det och det verkar fungera bra. Fördelen med det är också att få möjligheten att köra olika typer av nozzlar och inte bara raise egna.

3D-prima finns i Malmö, vet inte om de hjälper till med support. Jag har pratat med Raise själva när jag behövt byta något, har hänt eftersom jag också har haft problem med underextrudering pga av ovan ;) . Du kan ju alltid höra av dig här också, vi kan ju hjälpas åt att felsöka osv.

simon_srp

Postby simon_srp » Fri May 17, 2019 11:08 am

Tjena

Tack för många tips!
Synd att man ska behöva göra så mycket hemma-tricks för att få det att fungera. Men det är bara att ta det för vad det är just nu :)

Vi körde med locket av vid senaste printarna pga. att vi satt filamentrullen ovanför skrivaren så tråden matas uppifrån och ner istället för genom att guide-tubes. De orsakar många krökar och friktion känns det som. Då körde vi vanlig PLA (Easy Print från 3D Prima)

Vi har nu beställt ett annat PLA från 3D Verkstan för att se om det finns någon kvalitetsskillnad.

Mest problem med underextrudering har vi fått när vi kört 3D primas PLA PRO. Då har shells'en inte heller smällt ihop på flera ställen.

Vi kör på 2,3 och 3kg rullar. så vi kan inte ha dom i standardhållarna och därför konstruerat egna hållare.

3D Prima är de som vi köpt vår skrivare genom. Men dom har ingen service/support där dom kan komma och skruva eller visa/gå igenom saker. Vi har försökt :)

I och med att vi använder skrivaren i vår verksamhet så skulle det vara bra om vi hade den här avlastningen då vi har många andra arbetsuppgifter att sköta, så skrivaren är tänkt att jobba parallellt med vår vardagliga verksamhet. Men det har visat sig vara mer problematiskt att få utskrifterna att flyta på som vi vill än vad vi önskat.

Ang. munstycke så läste jag om ett från 3D Solex. Everlast Ruby som också kan vara ett bra val. Men jag ska kika på ditt tips.

Noren

Postby Noren » Fri May 17, 2019 11:19 am

3D prima select-filamenten har funkat mycket bättre för mig än dearas PRO.

Sunshine

Postby Sunshine » Fri May 17, 2019 8:51 pm

Hur fungerade det med Raise egna PLA? Skrivaren ska vara ju vara optimerad för den plasten. Den ska fungera perfekt, tycker inte den är så dyr heller egentligen och kan vara en bra start om ni vill att skrivaren ska jobba mer självständigt. Håller också med om att Prima Select är bättre.

Får jag fråga vad ni arbetar med? Själv arbetar jag inom sjukvården på bild sidan i Lund, finns otroligt mycket spännande man kan hitta på i den här branschen. Tycker 3D-printing är extremt kul, hade säkert själv kunnat komma och titta hur ni jobbar. Kan inte vara er service/support men kanske kan ge lite tips. Vad vi annars kan göra är att du skickar .idea filen på något du skrivit ut som inte blivit så bra så kan jag testa den i min maskin eller ändra någon parameter.

Ruby nozzlen har jag funderat på med. Borde inte behövas så länge du bara skriver ut i PLA, men tänker ni gå över till hårdare material kan det vara vettigt.

Edit: https://www.simplify3d.com/support/prin ... eshooting/ kolla in den här sidan för lite tips på olika problem man kan ha.

Return to “Others”